Panasonic Avionics Unveiled New Hub for Customers Across the Middle East, Central and Southern Asia and Africa

Panasonic Avionics Corporation (Panasonic), the world leader in inflight entertainment and communications (IFEC), unveiled a new state-of-the-art facility at Dubai Airport Freezone serving more than 85 airlines from 52 countries located across the Middle East, Central and Southern Asia, and Africa (MECSAA).

Centrally located in Dubai, the 148,000 square foot facility houses over 300 employees across multiple disciplines including field engineering, finance, human resources, technical services and manufacturing. Panasonic’s new hub provides software development and test, media integration, harness manufacturing, repair and overhaul and real-time fleet monitoring services for customers operating in the MECSAA region.

Neil James, Vice President of the Middle East, Central and Southern Asia and Africa Regions for Panasonic Avionics said, “The Middle East, Central and Southern Asia, and Africa regions are home to some of the world’s most innovative airlines, and our new MECSAA Hub ensures we deliver the highest levels of support to these very important and strategic customers. This is truly a momentous occasion for our company and, more importantly, for our customers.”

H.E Dr Mohammed Al Zarooni, Director General, DAFZA: “The presence of companies that acknowledge innovators and leaders in their field is integral to fulfilling DAFZA’s commitment to provide high-calibre integrated solutions to the global business community. Given the rapid and dynamic evolution of today’s avionics industry, establishing a base here in the Middle East’s leading Freezone enables Panasonic Avionics to pursue new levels of success and not only keep in step with market movements in the MECSAA territories, but positively impact them as well. For our part, DAFZA will ensure that the facility operates within an environment that is conducive to innovation, sustainability, and excellence.”

The MECSAA Hub delivers over 20,000 wiring harnesses to OEMs and airlines each month, repairs some 65,000 avionics devices per year and manages software and media integration for 33 airlines.

The facility will also house Panasonic’s MECSAA Innovation Hub (iHub), run jointly between Panasonic Avionics and its subsidiary, Tactel.

James Added, “The iHub was established to focus on maximizing engagement between our airline customers’ brand and their passengers through superior embedded, mobile and other digital experiences. Panasonic and Tactel will merge technology, innovation and design with airline business needs to develop 3, 5 and 10 year roadmaps. Every time we meet with customers in the MECSAA iHub we will be bringing fresh ideas to the table.”

Panasonic’s new MECSAA Hub is the first Leadership in Energy and Environmental Design (LEED) Platinum-Certified building operated by Panasonic Avionics. Its manufacturing facilities feature regionally sourced and recyclable materials. The building also offers a 50 percent reduction energy conservation through solar energy.

Svenskt företag först i Europa med smart molnplattform

Långa mejlkedjor och högar av pappersarbete har länge varit en tidskrävande del av arbetet på kapitalförvaltningsföretaget Quesada. Med hjälp av Tactel digitaliseras nu verksamheten och Quesada blir först i Europa med molnplattformen Salesforce Financial Services Cloud. Fredrik Lans, COO på Quesada, berättar om samarbetet:

– Tack vare Tactel kan vi lägga mer tid på våra kunder istället för på administration och pappersarbete, säger han.

Stockholmsföretaget Quesada grundades år 2000 och har nu växt till ett företag som har hand om 550 kundfamiljer. För dem är det viktigt med kundkontakt och att kunna läsa av kundernas behov. Detta leder dock till många dokument som skickas fram och tillbaka.

– Vår bransch står inför en stor utmaning då det blir mer och mer avtal, dokument och kontroller som vi måste ta in från våra kunder. Vi drunknar nästan i papperskrivande. För oss är det en stor möjlighet att Tactel gör det här till en digital process, säger Fredrik Lans.

I verksamhetsutvecklingen av sina kunder utgår Tactel från deras behov när de letar lösningar på marknaden som kan underlätta den digitala resan. Molnplattformen Salesforce Financial Services Cloud var bäst lämpad för Quesada då tjänsten är säker, kostnadseffektiv samt lätt att använda för medarbetare. Christer Hernestig, Digital Affärsutvecklare på Tactel, berättar om implementeringen av plattformen:

– Quesada har nu en plattform där de kan fortsätta utveckla sin digitala resa tillsammans med sina kunder. Plattformen underlättar den dagliga arbetsprocessen samt låter kundansvariga komma närmare sina kunder istället för att lägga tid på onödig administration. Vi hjälper dem att möta kunderna på det sätt som de vill bli bemötta på, säger han.

Med molnplattformen kan Quesada skapa sig en helhetsbild av kundens engagemang, livssituation och finansiella situation. Istället för en transaktionsbaserad kommunikation kan kundansvariga skicka ut relevant information anpassad efter individen. Alla kunder får sina behov bemötta, oavsett om de föredrar kommunikation via mejlen, en app i mobilen eller ett fysiskt möte. I appen kan kunderna följa den finansiella utvecklingen och med digital signering underlättas avtalshantering. Digitaliseringen sparar tid och förbättrar kommunikationen inom verksamheten och i arbetet med kunderna.

– Plattformen gör att vi på sikt kan expandera vår verksamhet då nykundsprocessen blir helt digital och den kundansvarige inte behöver vara stationerad i Stockholm. Det i sin tur gör att vi kan växa och ta hand om fler kunder utan ökat administrativt arbete, säger Fredrik Lans.

Datavisualisering skapar aha-upplevelse hos mobiloperatörer

Mobiloperatörernas möjligheter att hantera den växande mängden datatrafik i kommunikationsnäten är en rejäl utmaning. Tactel har hjälpt Polystar att ta fram Kalix, en användarvänlig lösning som visualiserar informationen och gör den lättbegriplig.

Polystar arbetar med innovativ realtidsteknologi och datavisualisering för mobiloperatörer och man låg i startgroparna för att ta fram en helt ny sorts produkt. I samband med detta kontaktade man Tactel.

– Målet med Kalix var att skapa ett lättbegripligt gränssnitt som passar många användare – både ingenjörer och även produktchefer, marknadsförare och kundtjänst – och erbjuda dem ett bättre underlag för sina affärsbeslut, säger Robert Eriksson, produktchef på Polystar.

Tactel genomförde en mängd djupintervjuer med olika användargrupper och drev arbetet framåt i en prototypdriven arbetsprocess. Prototyperna hjälpte Tactel och Polystar att iterativt utforska möjliga lösningar tillsammans med de olika typerna av användarna.

– Istället för att användarna ska behöva gå igenom mängder av data byggde vi en rollbaserad, visuell dashboard som ger bättre översikt. Användarna kan välja vilken information som passar deras arbetsflöde och alla får ett bättre beslutsstöd än vad de tidigare haft, säger Jonas Hasselgren, VD på Tactel.

Kalix erbjuder intuitiva arbetsflöden, möjligheten att interagera med aktuella data, köra ad hoc-analyser, bygga olika typer av rapporter samt dela med sig av och samarbeta kring informationen.

Sedan lanseringen har etableringen på marknaden gått mycket snabbt. Bland mobiloperatörerna har Kalix skapat något av en aha-upplevelse.

– Vi har märkt att kunddialogen nu handlar mer om produktens innehåll och värde och Kalix har fått mycket positiv feedback, både från nya användare och från ingenjörer som uppskattar enkelheten, säger Robert Eriksson.

Flexibiliteten har länge varit en av Polystars främsta konkurrensfördelar och med Kalix har gränssnittet vässats ytterligare. Det går att lägga till och ta bort olika funktioner allt eftersom kundernas behov förändras.

 

För mer information, kontakta:

Jonas Hasselgren VD, Tactel,070-656 66 52, jonas.hasselgren@tactel.se

Robert Eriksson Produktchef Kalix, Polystar, 070-510 62 64, robert.eriksson@polystar.se

Polystar arbetar med innovativ realtidsteknologi och datavisualisering med fokus på analys, användarvänlighet och skalbarhet. Företaget har mer än 30 års erfarenhet inom utveckling av affärs- och prestandakritiska system förkommunikationsnät i telekombranschen. www.polystar.se

Tactel arbetar med Humanizing Technology  för att utveckla digitala tjänster som gör ny teknik lättare att ta till sig. Företaget har mer än 20 års erfarenhet av UX-design och teknikförståelse och är en del av Panasonic Avionics som designar skräddarsydda lösningar för in-flight entertainment för flygbolag. www.tactel.se

Afterwork för DEA-nätverket hos Tactel

Onsdagen den 26 oktober anordnades en After Work på Tactels kontor i Malmö för tjejerna i DEA-nätverket. Företagspresentation varvades med mingel, designtävling och god mat med influenser från det italienska köket.

I slutet av kvällen fick tjejerna i uppdrag att designa en emoji som de upplevde saknades i den redan oändliga emoji-katalogen. Uppdraget togs an med brinnande engagemang och tjejerna visade upp en stor portion av såväl kreativitet som nytänkande och många fantasifulla emojies tog form. De två vinnande bidragen ”mansplaining” och ”we can code it” kommer att läggas till i Tactels alldeles egna emoji-katalog i Slack.

Tactel vill tacka alla DEA-tjejer för att ni delade med er av er positiva energi, er kreativitet och era inspirerande historier. Vi hoppas att ni känner er lika nöjda med kvällen som vi gör.

DEA-nätverket är en ideell förening för alla kvinnor som är eller har varit inskrivna vid civilingenjörsprogram som tillhör E-huset på Lunds Tekniska Högskola. För närvarande finns det tre sådana program: Datateknik (D), Elektroteknik (E), samt Informationsteknik och Kommunikation (C). Syftet med DEA är därför främja kontakten och vänskapen mellan de kvinnor som läser på LTH nu och de som har lämnat skolan.

Tactel formar framtidens passagerarupplevelse inom flygindustrin

Tactel kommer att medverka på APEX (Airline Passenger Experience Association) i Singapore 24-27 Oktober som är världens största mässa om passagerarupplevelse inom flygindustrin,. Här visar Tactel nästa generations IFE-system (In-Flight Entertainment) för några av världens största flygbolag.

På årets event så har Tactel skapat användarupplevelsen för en stor del av de produkter och tjänster som branschledaren Panasonic Avionics kommer visa upp på mässan. Produkterna sträcker sig från de system som används för att erbjuda flygresenärer underhållning i form av film, musik, TV till större system som används för att utbyta data mellan flygplan och flygbolagens organisation på marken.

Låt oss veta om du kommer att vara där genom att skicka oss ett mail på sales@tactel.se.

 

English:

Tactel is shaping the future of air travel experience.

On October 24-27, Tactel will participate in the world’s largest annual event in the aviation industry – the Airline Passenger Experience (APEX) Conference in Singapore.  At APEX Tactel and Panasonic Avionics will demonstrate their next generation IFEC (In-flight Entertainment and Communications) solutions for airlines.

Since Panasonic Avionic’s acquisition of Tactel approximately 1.5 years ago, some of the world’s largest airlines have utilized Tactel’s digital services to help define and execute on their future cabin service visions. And earlier this year, Tactel  debuted its advanced in-flight interactive experience for Panasonic IFEC systems – named UX16 –  at the Aircraft Interiors Exhibition in Hamburg, Germany.

At this year’s APEX, the extent of Tactel’s design work will be seen throughout the Panasonic Avionics product range. This extends from traditional IFEC systems offering inflight movies, music and TV, to connectivity solutions providing global broadband internet access for passengers and airline crews.

Will You be there?  Send us an email to book a personalized demo.
sales@tactel.se

Tactel öppnar kontor i Umeå 

Tactel har öppnat ett nytt kontor i Umeå. Vi har sedan Panasonic Avionics våren 2015 köpte upp oss fått stor internationell framgång med underhållningssystem för flygresenärer. För att kunna möta våra behov behöver vi växa med kvalitet och anställer både i Stockholm och Malmö, samt breddar oss geografiskt genom att öppna ett kontor i Umeå.

– Vi öppnade i augusti och är redan fem personer. Fler är på ingång och vi anställer löpande. Vi har plats för femton personer i våra nya lokaler nära älven vid Konstnärligt campus i Umeå, säger Jonas Hasselgren (tidigare Andersson), vd för Tactel.

En lite längre artikel kring det nyöppnade kontoret finns att läsa på InfoTech Umeå:
https://infotechumea.se/nyheter/13615

Tactel växer

Tactel fortsätter att växa och har bara under de senaste två månaderna anställt 14 personer. Vi har dessutom vuxit geografisk och öppnat ett kontor i Umeå nära den prestigefulla designhögskolan.

Radar Summit 2016

Radar Summit är etablerat som Nordens största mötesplats för IT beslutsfattare och leverantörer. Den 10:e november 2015 kommer 700 tunga IT-beslutsfattare och cirka 100 leverantörsrepresentanter lära av varandra under en intensiv dag i seminarier, diskussioner och möten. Dagen avslutas med att Fredrik Reinfeldt ger sin syn på vikten av innovation för Sverige och sin personliga reflektion över hur man personligen axlar den förändring som krävs i snabb förändring.

Radar Summit 2015, hålls den 10:e november på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Mer information hittar du på www.radarsummit.se

Vill du ha ett möte med oss på plats, kontakta martin.holmberg@tactel.se

IoT – Lunchföreläsning 22 okt

Hur ska vi förhålla oss till IoT eller “sakernas internet” och vilken påverkan kommer den ha i vårt arbete? IoT innebär många nya möjligheter, men hur ska länken mellan teknik och människa utformas?

Över en god lunch kommer vi guida er igenom de nya möjligheter och utmaningar som möter oss inom IoT. Vi tittar på nya användarmönster som växer fram och presenterar konkreta råd hur man kan påbörja resan.

För dig som:

  • vill börja arbeta med IoT i din verksamhet
  • vill utveckla din verksamhet med ny teknik

 

Föreläsare från Tactel

Andreas Markewärn – Digital Strateg & Creative Director på Tactel som utvecklar kommunikationskoncept och verksamhetsplattformar med slutanvändarens beteende i fokus.

När: 22 Oktober 2015 , 11:30- 13:00

Var: Tactel på Regeringsgatan 26 i Stockholm

Anmäl dig här: http://tactel.se/humanizing/

Tactel Malmö

Norra Vallgatan 64
SE-211 22
Malmö, Sweden

+46 40 250 600

Tactel Stockholm

Sveavägen 17, 2tr
SE-111 57
Stockholm, Sweden

+46 40 250 600

Tactel Umeå

Strandgatan 26A
SE-903 33
Umeå, Sweden

+46 40 250 600

Sales inquiries? sales@tactel.se

Work for us! work@tactel.se